VERSE 1.6
नैवासतो नैव सतः प्रत्ययोऽर्थस्य युज्यते ।
असतः प्रत्ययः कस्य सतश्च प्रत्ययेन किम् ॥
PURPORT 1.6
For things already having existence and for things not having existence, is a condition applicable. If a thing does not have existence, how could it have a condition? If a thing is already existing, what is the point of a condition then?
TRANSLITERATION 1.6
न एव असतः न एव सतः प्रत्ययः अर्थस्य युज्यते ।
na eva asataḥ na eva sataḥ pratyayaḥ arthasya yujyate ।
असतः प्रत्ययः कस्य सतः च प्रत्ययेन किम् ॥
asataḥ pratyayaḥ kasya sataḥ ca pratyayena kim ॥
CONTEXT 1.6
- na न = not
- eva एव = indeed/really
- asataḥ असतः = non-existent/not yet existent (adj. nom. sing. masc.)
- na न = not
- eva एव = indeed
- sataḥ सतः = existent/already existent (adj. nom. sing. masc.)
- pratyayaḥ प्रत्ययः = condition (noun. nom. sing. masc.)
- arthasya अर्थस्य = resulting from/relating to (noun. gen. sing.)
- yujyate युज्यते = to be fit or proper or suitable or right/applicable (verb. 3rd. sing. present/लट्. √युज्) ।
- asataḥ असतः = non-existent/not yet existent
- pratyayaḥ प्रत्ययः = condition
- kasya कस्य = what [is the need] (pronoun. gen. sing.)
- sataḥ सतः = existent
- ca च = and
- pratyayena प्रत्ययेन = by the use of a condition (noun. instr. sing.)
- kim किम् = what (pronoun. nom. sing. neut.) ॥
No comments:
Post a Comment